loading...
آموزش موسیقی
موزیک دون بازدید : 22 شنبه 14 فروردین 1400 نظرات (0)

اگر شما یا فرزندتان به تازگی نواختن پیانو را شروع کرده‌اید، ممکن است این سوال در طول جلسات تمرین آموزش پیانو برای شما ایجاد شده باشد که اکتاو چیست.

اکتاو از ریشه لاتین octo به معنای هشت می‌باشد. اکتاو نشان دهنده فاصله زمانی از یک نت تا نت دیگر است. برای رسیدن به نت بعدی، نیاز به ۸ کلاویه سفید می‌باشد و این فاصله یک اکتاو خواهد بود. وقتی به کلاویه‌های پیانو نگاه می‌کنید، متوجه الگوی تکرار نت‌ها خواهید شد. اگر از نت C شروع کنید، می‌توانید هشت نت بشمارید تا به نت C بعدی برسید. اگر هر دو کلاویه C را هم زمان بنوازید، صدای این دو نت یکسان خواهد بود. نت‌های بالاتر دارای فرکانس بالاتری می‌باشند، به این معنی که امواج صوتی سریع‌تر از نت‌های پایین حرکت می‌کنند.

موزیک دون بازدید : 41 پنجشنبه 12 فروردین 1400 نظرات (0)

فندر تله کستر Telecaster جز اولین نو آوری های شرکت فندر محسوب می شود. این مدل بیشتر مورد علاقه نوازندگان به سبک های بلوز و کانتری می باشد. شاید در نگاه اول این مدل کمی محدود به نظر می رسد اما انچنان لهجه اصیل و منحصر به فردی دارد که بعضی از نوازندگان گیتار عاشق آن هستند. این مدل از دو پیکاپ سینگل کویل بهره می برد. پیکاپ بریج صدای تریبل تر با فرکانس بالا دارد. به جرات می توان گفت درصد قابل توجهی از آهنگ های معروف بلوز با این مدل رکورد شده است.

جنس چوب بدنه این مدل از اش می باشد ترکیب چوب و پیکاپ های منحصر به فرد Telecaster باعث ایجاد یک صدای استثنایی در این مدل شده و آنرا در میان برترین مدل های گیتار الکتریک در دنیا قرار داده است. فرت بورد این ساز با دو نوع چوب میپل و رزود به بازار عرضه می شود ولی به نظر می رسد مدل میپل بسیار پرطرفدار تر هست.

از سری های معروف این مدل می شود به TELECASTER 52 اشاره کرد این مدل دقیقا مشابه Telecaster ساخته شده در سال ۱۹۵۲ می باشد و نوازندگان معروفی از این مدل استفاده می کنند. اگر عاشق سبک های بلوز و کانتری هستید این مدل بهترین گزینه پیش روی شماست.

یک صدای  اصیل و باور نکردنی! تله کستر جز محدود مدل های گیتار است که ۲ پیکاپ سینگل کویل دارد با تمام این محدودیت ها هنوز یکی از پرطرفدار ترین ساز ای دنیا می باشد. جیم روت نوازنده افسانه ای گیتار الکتریک تله کستر امضا شده ی خود را به دو پیکاپ هامباکر دیمارزیو تجهیز کرده است، یک مدل کامل استثنایی تله کستر برای سبک های هوی متال!

موزیک دون بازدید : 28 پنجشنبه 12 فروردین 1400 نظرات (0)

بی شک Gibson LesPaul پر طرفدار ترین گیتار الکتریک تا به امروز بوده است. از دهه ۵۰ میلادی تا به امروز این مدل دستخوش تغییرات کمی شده است ولی همچنان از برترین مدل های گیتار الکتریک در دنیا به شمار میرود. این ساز کاملا برای آینده طراحی شده بود همه جوانب امر در نظر گرفته شده بود آنچنان که در همان سال های ابتدایی تولید این مدل کاملا در بین نوازندگان معروف دنیا مطرح شد.

مدل های اولیه با پیکاپ P90 به بازار عرضه می شد بعد ها پیکاپ هامباکر که برای رقابت با سینگل کویل های فندر طراحی شده بود جایگزین آن شد. در این مدل به واسطه  قرار گرفتن دو سیم پیچ در کنار هم دیگر خبری از نویز و صداهای اضافه در خروجی نبود. این یک پیروزی بزرگ در برابر کمپانی رقیب یعنی فندر بود.

ترکیب چوب استفاده شده در این مدل در دهه ۵۰ میلادی کاملا منحصر به فرد بود برای بدنه از چوب ماهاگانی با رو میپل استفاده می شد. این یک ترکیب کاملا جادویی محسوب می شود چوب میپل زیبایی خاصی به ظاهر این ساز ارائه کند.

یک تون بسیار منحصر به فرد برای آن سال ها و البته برای سال ها و دهه های آینده! پیکاپ های هامباکر برگ برنده گیبسون در برابر مدل های معروف فندر یعنی تله کستر و استرتوکستر ( که در ادامه آنها را برایتان معرفی کرده ایم ) بود. فندر به واسطه استفاده از پیکاپ های سینگل کویل در اوردرایو و دیستورشن همیشه با مشکل نویز مواجه بوده است اما این مشکل در گیبسون کاملا حل شده بود لس پائول برای جز، بلوز، کانتری، راک، هوی متال و هر سبکی که به ذهنتان خطور می کند مناسب است این جز آن دسته خصوصیاتی هست که آن را از رقیب دیرینه خود یعنی Stratocaster متمایز می کند.

موزیک دون بازدید : 33 چهارشنبه 11 فروردین 1400 نظرات (0)

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد از خود می پرسند، این است که برای شروع این مسیر، چه گیتار هایی بهتر هستند و با استفاده از چه گیتار هایی می توانیم به سطح مورد نظر خود دست پیدا کنیم؟ در ادامه نکاتی را برای شما توضیح می دهیم که با در نظر گرفتن آن ها می توانید مناسب ترین گیتار را برای شروع تهیه کنید.

همانطور که قبل تر هم گفتیم، یکی از نکاتی که باید از همان ابتدا درباره آن فکر کرده باشید، سبکی است که می خواهید در آن فعالیت کنید. این موضوع کمک می کند تا گیتار مورد نظر خود را سریع تر پیدا کنید. همچنین، هیچکس دلش نمی خواهد در سبکی فعالیت کند که هعیچ علاقه ای به آن ندارد! موسیقی رابطه مستقیمی با علاقه شما دارد و شما بهتر است سازی را تهیه کنید که با استفاده از آن بتوانید در سبک مورد علاقه خود به نوازندگی بپردازید.

اما با تمامی این تفاسیر، گیتار های را به دو گروه آکوستیک و الکتریک تقسیم بندی می کنیم تا به این ترتیب بتوانیم نکاتی را درباره خرید هر کدام از آن ها ارائه دهیم.

خرید گیتار الکتریک برای مبتدی ها

در میان تمامی ساز های دنیا، گیتار الکتریک یکی از محبوب ترین و پر طرفدار ترین ساز هایی است که از آن در موسیقی مدرن استفاده می شود. گیتار های الکتریک، این امکان را برای نوازندگان فراهم می کند تا بتواند گیتار مورد نظر خود را به یک امپلی فایر متصل کنند و سپس با استفاده از افکت‌های مختلف، در انواع سبک ها اعم از راک، متال، بلوز، جز، پاپ و R&B فعالیت کنند.

موزیک دون بازدید : 35 چهارشنبه 11 فروردین 1400 نظرات (0)

خرید ساز، به خصوص اگر اولین باری باشد که می‌خواهید ساز مورد نظر خود را خریداری کنید، بسیار لذت بخش و هیجان انگیز خواهد بود. این که می دانید  با خرید ساز مورد علاقه خود می‌خواهید مسیر بسیار لذت بخش نوازندگی را آغاز و پله های پیشرفت را طی کنید، باعث می شود تا به دنبال خرید بهترین ساز ممکن باشید. اما خرید ساز می تواند کاری بسیار دشوارباشد. از این جهت که اکثر ساز هایی که می توانید آن ها را خریداری کنید تا به این وسیله نوازندگی خود را آغاز کنید، دارای مدل های بسیار زیادی هستند و هر کدام از این مدل ها نیز دارای امکانات خاصی هستند که باعث می شود هر کدام از این ساز ها با یکدیگر متفاوت باشد. این موضوع باعث می شود تا شما هنگام خرید این محصولات مقداری گیج شوید.

اگر برای اولین بار می خواهید یک گیتار تهیه کنید، سوال های بسیار در ذهن شما شکل می گیرد که از مهم ترین آن ها می توانیم به سوالاتی نظیر ” گیتار آکوستیک بهتر است یا گیتار الکتریک؟  گیتار را به صورت دست دوم خریداری کنیم یا به صورت نو؟ ” و ” چه سایز گیتاری برای خرید مناسب تر است؟ ” اشاره کرد. با این که تمامی این فاکتور ها می تواند اهمیت بسیار بالایی را در خرید گیتار داشته باشد، اما مهم ترین نکته ای که باید هنگام خرید گیتار به آن توجه کنید، این است که باید گیتاری را پیدا کنید که به نظر شما گیتاری زیبا و خوش صدا باشد و بتوانید حس خوبی از نوازندگی با آن دریافت کنید. اگر با نواختن این ساز آشنایی ندارید با مشاهده آموزش گیتار در بخش ویدئوهای آموزشی و تمرین منظم می‌توانید  تسلط خوبی به آن پیدا کنید . این دوره به صورت رایگان و تصویری برای یادگیری هنرجویان در سایت قرار داده شده است.

 

این نکته را همواره مد نظر داشته باشید که گیتار های مختلفی در بازار وجود دارند. هر کدام از آن‌ها برای یک استایل خاص و یا برای یک سبک خاص طراحی شده اند. کاری که شما می‌خواهید انجام دهید این است که گیتاری را تهیه کنید که به شما انگیزه دهد. با این کار، می توانید با کیفیت بیشتری تمرین کنید و تمرین بیشتر به پیشرفت سریع تر منجر می شود. همچنین هنگامی که شما می خواهید ساز خود را خریداری کنید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از همان ابتدا سبک کاری خود را مشخص کنید و در راستای سبک انتخابی خود به دنبال خرید ساز باشید. در این صورت، انتخاب های محدود‌تری دارید که می توانید از بین آن ها، ساز مورد نظر خود را به راحتی پیدا کنید.

موزیک دون بازدید : 27 چهارشنبه 11 فروردین 1400 نظرات (0)

ساخت گیتار دارای یک پروسه بسیار طولانی و پیچیده است. از مهم‌ترین متریالی که برای ساخت این ساز‌ها استفاده می شود، چوب های مختلفی است که این ساز‌ها را با استفاده از آن‌‌ها تولید می کنند. در این مقاله قصد داریم به روش ساختن گیتارهای کلاسیک نگاهی بیندازیم و به طور اختصاصی درباره چوب‌های مختلفی که توسط سازندگان مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد صحبت کنیم.

دلیل این که این مطلب را برای شما آماده کرده‌ایم این است که نوع چوب در صدای گیتار کلاسیک تاثیر بسزایی دارد و بسیاری از سازندگان با استفاده از ترکیب‌های مختلف چوبی، صداهای مختلفی را به دست می‌آورند. برخی از این ترکیب ها صدای بسیار به خصوصی تولید می کنند که نوازندگان مشهور با استفاده از این صداها، به نواختن سبک های مختلف می پردازند.

از طرفی دیگر باید در نظر داشته باشید که کیفیت این چوب‌ها نیز در نوع خود بسیار تاثیرگذار است و این موضوع باعث می‌شود تا ساز شما صدای بهتری داشته باشد. برای مثال انواع چوب های ماهاگانی با قیمت‌های مختلف برای ساخت گیتارهای کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرند که همین موضوع باعث می‌شود تا برخی از آن‌ها صدای بهتری را ارائه دهند.

موزیک دون بازدید : 23 چهارشنبه 11 فروردین 1400 نظرات (0)

سیتکا اسپروس

نکته ای که در مورد این چوب وجود دارد این است که انواع آن دارای صدای بسیار شفاف و واضح می‌باشد. داینامیک رنج وسیع این چوب و همچنین صدای کوبنده آن باعث شده تا به یکی از اولین انتخاب‌های سازندگان گیتارهای کلاسیک تبدیل شود.

گیتارهایی که از این چوب بهره می‌برند عموما صدایی بسیار قدرتمند، کوبنده، زیبا و حجیم دارند که باعث می‌شود تا نوازندگان انواع سبک‌ها بتوانند با استفاده از این گیتارها به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنند.

هنگامی که شما با گیتاری که از این چوب ساخته شده است، به شکل محکم به نوازندگی می‌پردازید این چوب صدایی کوبنده و بسیار قدرتمند را در اختیار شما قرار می‌دهد. گیتارهایی که از چوب اسپروس سیتکا بهره می‌برند عموما دارای این صدای بسیار قدرتمند هستند اما هنگامی که می‌خواهید با آن‌ها به آرامی به نوازندگی بپردازید ممکن است حس نوازنده را به طور کامل منتقل نکنند.

چوب‌های انگلمن سیتکا چوب‌هایی هستند که از وزن کمتری بهره می‌برند و همین موضوع باعث شده تا بتوانید صدای  عمیق‌تری را با استفاده از آن‌ها به دست آورید. چوب‌های سیتکا Adirondack نیز از چوب‌های بسیار ضخیم این نژاد به حساب می‌آیند. نکته ای که این چوب ها دارند این است که عموما از صدای چوب‌های سیتکا نیز صدای قدرتمندتری را تولید می‌کنند و در عین حال، حس نوازندگی را به بهترین شکل ممکن منتقل کند.

این موضوع باعث می‌شود تا از دید بسیاری از افراد، چوب Adirondack مناسب‌ترین چوب ممکن برای استفاده در ساخت گیتارها باشد. اما باید بدانید که کمبود منابع این چوب باعث شده تا این چوب‌ها قیمت بسیار بالایی داشته باشند. از طرفی، چوب‌های سیتکا منابع بسیار فراوانی دارند و همین موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از شرکت‌ها از این چوب برای ساخت گیتارهای خود استفاده کنند.

Adirondack

 

به طور کلی اگر به دنبال گیتاری هستید که بتوانید با آن در انواع سبک‌ها به نوازندگی بپردازید، گیتاری با رویه چوب سیتکا را انتخاب کنید. اگر به دنبال گیتاری هستید که بتوانید با آن به آرامی به نوازندگی بپردازید گیتاری را خریداری کنید که از چوب انگلمن بهره می‌برد و اگر به دنبال گیتاری هستید که بتواند صدایی بسیار خشن و کوبنده را برای شما تولید کند، بهتر است به گیتارهایی که از چوب Adirondack ساخته شده اند نگاهی بیندازید.

موزیک دون بازدید : 23 چهارشنبه 11 فروردین 1400 نظرات (0)

چدار

چوب چدار از دیگر چوب‌هایی است که برای استفاده در قسمت رویه گیتار از آن استفاده می‌شود. این چوب بیشتر برای تولید گیتارهای آکوستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی از نظر ظاهر، این چوب چوب تیره تری نسبت به چوب اسپیروس به حساب می‌آید و تخته‌های مختلف چوب چدار، طیف رنگی گسترده‌ای دارند.

همچنین از نظر سختی، این چوب سختی کمتری نسبت به چوب اسپیروس دارد و همین موضوع باعث شده تا صدایی گرم تر و دلنشین تری را برای شما به ارمغان بیاورد. صدای عمیق تر و گرم تری که این محصول در اختیار شما قرار می‌دهد ممکن است برای بسیاری از سبک‌ها مورد استفاده قرار بگیرد اما این چوب، شفافیت و تیزی صدایی که چوب های اسپیروس دارند را ندارد.

همچنین نکته‌ای که در مورد این چوب وجود دارد این است که به دلیل سختی کمتر این چوب، گیتارهایی که از این چوب بهره می‌برند برای نوازندگی‌های سرعتی و یا سبک‌هایی که نیاز به نوازندگی محکم تری دارند، مناسب نیستند.

اما موضوعی که درباره این چوب باید در نظر داشته باشید این است که این چوب‌ها به سرعت به نقطه اوج خود می رسند و به سرعت می‌توانید هارمونیک های بسیار زیبایی از این چوب به دست بیاورید. این درحالی است که گیتارهایی که از چوب هایی مانند اسپیروس تولید شده اند، ماه‌ها و شاید سال‌ها طول بکشد تا تمامی هارمونیک‌های ممکن را برای شما باز تولید کنند.

 

اگر شما به دنبال سازی هستید که با استفاده از آن بتوانید سبک هایی را بنوازید که نیاز به نوازندگی آرام دارند، گیتارهایی که از این چوب بهره می‌برند مناسب شما می‌باشند.

موزیک دون بازدید : 23 سه شنبه 10 فروردین 1400 نظرات (0)

در این قسمت نت­های سیم­های آزاد از سیم ۱ تا ۶ معرفی شدند که به ترتیب صداها بم‌­تر می­‌شوند. سپس نت­های سیم ۱ تا سه فرت اول آموزش داده شده که به ترتیب با پیش­روی در فرت­ها صداها زیرتر می­‌شوند. شناخت سیم های آزاد برای یادگیری نت های روی فرتبورد کاملا الزامی می باشد. در جلسات آینده به ترتیب نت های ۳ فرت اول را به شما آموزش می دهیم.سپس می توانید با یادگیری نت ها نواختن قطعات ساده را شروع نمایید. باید به این موضوع توجه داشته باشید که یادگیری مستلزم تمرین زیاد می باشد. چنانچه شما گیتاری با سیم های نایلونی دارید می توانید به راحتی شروع به یادگیری گیتار کلاسیک یا فلامینکو نمایید.

نت های سیم های آزاد به ترتیب:

  • سیم ۱= می (E)
  • سیم۲= سی (B)
  • سیم۳= سل (G)
  • سیم۴= رِ (D)
  • سیم۵= لا (A)
  • سیم۶= می(E)

موزیک دون بازدید : 23 سه شنبه 10 فروردین 1400 نظرات (0)

نحوه نشستن و نگه داشتن گیتار در سبک ها متفاوت مختلف می باشد. باید به این نکته توجه داشته باشید در دنیای امروزی بعضی از استاندارد های سنتی در نحوه نشستن و نگه داشتن گیتار کمتر رعایت می شود.در سبک های فلامینکو و کلاسیک نحوه نگه داشتن گیتار کاملا متفاوت است اما کماکان تعداد زیادی از نوازندگان حرفه ای هیچ گونه علاقه ای به اجرای این سنت ها ندارند. در این کلیپ آموزشی نحوه نشستن استاندارد به شما آموزش داده می شود. چنانچه فیزیک بدنی شما به گونه ای می باشد که با این نوع نشستن و نگه داشتن گیتار احساس راحتی نمی کنید می توانید از الگو های دیگری پیروی کنید. می توانید مانند نوازندگان گیتار کلاسیک از زیر پایی در زیر پای خود استفاده کنید یا همانند نوازندگان گیتار فلامینکو انتهای کاسه گیتار را روی ران خود قرار دهید.

تعداد صفحات : 16

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 157
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 24
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 135
  • بازدید ماه : 353
  • بازدید سال : 2,706
  • بازدید کلی : 7,828